Samochód w firmie od 2019r.

Zmiany w podatkach w leasingu, amortyzacji i kosztach samochodów osobowych w firmie od 2019r.

Poniżej przedstawiam podstawowe założenia Ustawy. Ustawa została uchwalona przez sejm w dniu 23 października 2018. 27.10.2018r. Senat przyjął ustawę bez poprawek. Teraz czeka na podpis prezydenta, ale ciężko się spodziewać, żeby to cokolwiek zmieniło. Losy ustawy wydają się być przesądzone, czyli od 1 stycznia 2019 wejdą w życie nowe zasady podatkowe dotyczące leasingu i wykorzystania samochodów osobowych.

  1. Przy samochodach użytkowanych wyłącznie w firmie (po spełnieniu odpowiednich warunków m.in. ewidencja przebiegu pojazdu jak w VAT) kosztem nadal będzie 100% wydatków eksploatacyjnych m.in. paliwo, naprawy
  2. W przypadku samochodów osobowych, które będą do celów mieszanych tj. używane w firmie i prywatnie kosztem będzie 75% wydatków eksploatacyjnych.
  3. Podniesiony zostanie limit amortyzacji w przypadku nabycia pojazdów osobowych (obecnie 20 tys. euro) do kwoty 150 tys. zł dla pojazdów spalinowych i hybrydowych oraz 225 tys. zł dla samochodów elektrycznych.
  4. Limitem 150 tys. zł (spalinowe i hybrydy) i 225 tys. zł (elektryczne) zostanie objęty także leasing operacyjny pojazdów osobowych (obecnie nie ma limitu).
  5. Wydatki związane z leasingiem nie będą objęte limitem 75% zaliczenia w koszty z zastrzeżeniem, że jeżeli w racie leasingu zawarte będą także opłaty eksploatacyjne (np.: serwis, wymiana opon), to ta cześć raty będzie objęta limitem 75%, a sam koszt finansowania nie.
  6. W przypadku samochodów osobowych, które nie są środkiem trwałym w firmie do kosztów, będzie można zaliczyć tylko 20% kosztów eksploatacyjnych. Zostanie w tym przypadku zlikwidowana tzw. „kilometrówka”.

Treść projektu wraz z uzasadnieniem znajduje się na stronach Sejmu:
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. (druk nr 2854)

Zmiana przepisów uderza przede wszystkim w korzystających z leasingu drogich samochodów. Według projektu, jeśli ktoś nie zdąży zawrzeć umowy przed 1 stycznia 2019 roku będzie musiał „przejść” na nowy, niekorzystny dla leasingu drogich aut, sposób rozliczania kosztów uzyskania przychodu.

Każdy, kto zamierza wziąć w leasing lub nająć auto kosztujące maksymalnie 134529 zł netto (165470 zł brutto) nie musi obawiać się nowych przepisów (oczywiście w zakresie samego leasingu, bo pozostałe wydatki typu paliwo, serwis, opony zostaną objęte 75-procentowym limitem). Jeśli samochód nie będzie droższy, to cały czynsz inicjalny i raty – tak jak dotychczas – będą w całości kosztem uzyskania przychodu.

Skąd taka „dziwna” kwota, skoro w projekcie podawane jest 150 tys. zł? Otóż trzeba pamiętać o możliwości odliczenia 50% VAT, zatem na limit 150 tys. zł składa się cena netto samochodu oraz nieodliczona część VAT. To właśnie cena 134529 zł + nieodliczona połowa VAT od tej kwoty daje łącznie 150 tys. zł kosztów podatkowych.

Oczywiście dotyczy to podatników VAT – dla nievatowców próg zostanie osiągnięty przez auto kosztujące 150 tys. zł brutto.

Czekamy jednak na ostateczny kształt ustawy, bo po wczorajszych zmianach w Sejmie wynika, że leasing samochodu kosztującego ponad 150 tys. zł będzie nadal dużo korzystniejszym rozwiązaniem niż zakup.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.